Friday, August 28, 2009

hujan oh hujan...banjir o banjir ooo

kawasan rumah saya. hujan turun lebat tak berhenti inilah hasilnya. Air dah naik.

Ini pun kat area rumah saya jugak. Minggu lepas jer air dah masuk rumah dia orang ni. Surut lepas tu hujan lebat balik..kesian.

Tu dia gelap nak hujan.


atas jambatan depan Langkawi Lagoon.



Pic selingan. Masa saya ambil pic ni pagi tadi lepas balik hantar Muad'z. Air kat bendang tu baru byk tu. Tadi saya balik ambik En.Atan air dah melimpah. Risau tinggal budak2 tu ber3. Tapi dia orang selalunya kalau kami tak ada melepak dalam rumah jer. Harap2 dia orang tak lah excited nak tgk air melimpah tu.




dah 2 bulan rupanya Muad'z nih

ber4 jer..time ni bang chik dah flate tak de hati nak bergambar langsung


Dah 2 bulan rupanya muad'z..sekejap jer masa berputar

Ini ler tuan empunya nama MUHAMMAD HADIFF MUAD'Z

















Bang Teh dan Muad'z














Serupa tak?? Ramai yang cakap rupa Muad'z sama macam Kakak...








Alahai bang chik

Dia dah 6 thn. Dia dah belajar berpuasa. Masuk hari ni dah 6 hari dah dia berjaya puasa. Dia ponteng sehari jer sebab dia muntah iaitu puasa hari ke 5. Hari ke 6 dia sambung balik puasa dan macam ni lah keadaan dia. Letih terkelepek. Baring jer sambil pegang perut sebab dia mengadu lapar. Lagi 30 minit nak berbuka dia menangis sebab lapar..aduh kesian saya tgk dia.Tapi saya buat tak tau jer dan pujuk dia bersabar sebab waktu berbuka dah dekat sgt. Akhirnya dia berjaya jugak menahan diri dia. Cayalah bang chik.

sukanya...

walaupun saya bz dengan Muad'z tapi saya tatap suka usik budak kecik nih. Tambah pulak la ni dia dah pandai bercakap..lagi syok melayan dia

dia nak buat "peace" sebenarnya dgn jari dia tapi tak luluih lagi

Last dia yang masuk duduk....


Lun cakkk..



Dia dah kurus sikit tapi matanya tetap bulat




Wednesday, August 26, 2009

dah 5 hari puasa

Dah 5 hari puasa..wah cepatnya masa beredar. Abang pun dah 5 hari posa. Bagus2. Bang Chik posa dah 4 hari dah. hari ni dia tak posa sbb dia muntah. Ok lah bg la chance kat dia ponteng sehari.

Menu berbuka? abang request ayam. tak jemu dia dgn ayam. Hari2 ayam..maklum lah dia kan HANTU AYAM (sah kak ja gelak baca ni). Bang Chik plak lauk apa pun ok...janji ada MURTABAK MELAWAN. Memang murtabak adalah favourite dia. Tak tau tang mana mai MURATABAK MELAWAN tu..suka-suki dia ja menambah.

Tu saja la citer pasal ramadhan kami. Muadz tak sihat..dia demam dan batuk. Pi check doktor kata ok..so tak la bimbang sgt. Cuma kesian tgk dia batuk..Dan saya masih lagi peningg dengan budget raya..kona pi mai tak setel gakk. En.Atan kata rileks la..awal lagi..tapi saya memang tak senang duduk kalau tak setel...

Thursday, August 20, 2009

Maafkan lah

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan "

"Ya Allah tolong abaikanpuasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidakmelakukan hal-hal yang berikut:
* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kitabayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalahRasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.

Oleh itu saya terlebih dahulu MEMOHON AMPUN DAN MAAF jika saya ada berbuatkesalahan, baik yang tidak di sengaja maupun yang di sengaja, semogakita dapat menjalani ibadah puasa dengan khusyuk, diberkati dan dirahmatiAllah S.W.T, Insyaallah.

Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak.Semoga Ramadhan membawa keberkatan kepada semua dan mengukuhkan ukhwah yang terbina

Sekali lagi saya menyusun sepuluh jari memohon maaf atas keterlanjuran kata dan perbuatan, yang menyinggung perasaan saudara saudari dan atas segala kesilapan yang telah berlaku disepanjang perkenalan kita selama ini.
Sekian, terima kasih

Selamat Datang Ramadhan Al-Mubarak..




Ibadat puasa adalah ibadah dikerjakan dengan berlapar dan berdahaga sepanjang hari iaitu sejak terbitnya fajar sodiq (masuk waktu Subuh) hingga terbenamnya matahari (masuk waktu Maghrib). Antara hikmah dan faedah ibadat puasa ialah menginsafkan diri bahawa kita pada hakikatnya adalah makhluk yang dhaif yang perlu sentiasa menghampirkan diri dan beribadat kepada Allah s.w.t. serta mengharapkan limpah kurnia-Nya.
Firmah Allah s.w.t. menjelaskan tentang hikmah puasa Ramadhan yang bermaksud:
"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan berpuasa atas kamu sebagaimana diwajibkan atas umat-umat yang terdahulu sebelum kamu, semoga kamu bertakwa" (Surah al-Baqarah:183)
Dengan puasa juga, kita akan memperolehi kesihatan jasmani dan rohani. Sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: "Berpuasalah kamu, tentu kamu akan sihat." Sabda Baginda Rasulullah s.a.w. lagi: "Perut besar itu adalah sarang penyakit dan banyak makan itu punca segala penyakit."

Selain daripada itu, puasa juga mempunyai hikmah dan faedah seperti:

Tanda bersyukur kepada Allah s.w.t. atas limpah kurnia nikmatNya yang tidak terhingga .

Mendidik nafsu ammarah (yang lebih banyak mengajak kepada keburukan) agar berubah menjadi nafsu lawwamah dan seterusnya meningkat kepada nafsu mutmainnah yakni nafsu yang tenang tenteram, bersedia menjunjung titah perintah Allah s.w.t.

Melatih dan mendidik jiwa supaya mempunyai sifat kasihan belas terhadap orang-orang yang susah menderita dan kurang bernasib baik kehidupan mereka .

Membersihkan diri daripada sifat-sifat mazmumah (keji) seperti tamak, sombong, hasad dengki dan lain-lain lagi .

Mendidik jiwa supaya bersifat sabar, tahan menanggung kesusahan dan pelbagai cabaran dalam menempuh perjuangan hidup .

Memperolehi kecerdasan akal dan fikiran sebagaimana disebut dalam satu riwayat maksudnya: "Orang yang lapar perutnya itu tajamlah fikirannya dan teranglah hatinya
FADHILAT PUASA RAMADHAN
Puasa pada bulan Ramadhan difardhukan kepada setiap individu Muslim dan Muslimah yang telah 'aqil baligh dan ketiadaan uzur syar'i. Uzur puasa seperti sakit dan dalam perjalanan (musafir) sejauh 91km. atau lebih. Orang yang uzur boleh meninggalkan puasanya. tetapi wajib mengqadhanya pada hari dan bulan yang lain.
Puasa Ramadhan adalah menjadi salah satu rukun Islam yang ketiga. Pahala melakukannya tersangat besar, sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: "Sesiapa berpuasa pada bulan Ramadhan dalam keadaan beriman dan kerana menuntutkan keredhaan Allah s.w.t., nescaya diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu." (Rujuk: Al-Targhib II:206)
Sabda Baginda Rasulullah s.a.w.: "Setiap amanalan anak Adam (manusia) itu digandakan satu kebaikan dengan sepuluh yang seumpamanya hingga kepada 700 kali ganda. Firman Allah s.w.t. (maksudnya) :" Kecuali puasa yang dikerjakan untuk Ku, maka Aku-lah yang membalasnya. Dia menahan syahwatnya dan meninggalkan makan kerana Aku" Bagi orang yang puasa itu ada dua kegembiraan, iaitu gembira ketika berbuka (atau berhari raya) dan gembira ketika menemui Tuhannya kelak. Dan, demi bau mulut orang yang berpuasa itu lebih harum daripada bau kasturi." (Riwayat Muslim dari Abu Hurairah)
Noted: Copypaste dari internet.
Saya dan keluarga mengucapkan SELAMAT MENGERJAKAN IBADAH PUASA KEPADA SEMUA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT.

Tuesday, August 18, 2009

preparation

Posa start pun dak lagi. Tapi saya dah pening kepala dah. Buat list berjela untuk raya nih. Almaklumlah saya nih anak berderet. Adoii pening kepala bila tengok ke budget tu. Pap! pap! tepuk dahi sendiri. Budget sorang 3 pasang baju baru tolak si kecik Muad'z jer. Pening nak cari baju tu. Nak cari size, nak cari pesen baju. Kakak baju kurung dia dah ready dah. Cuma dia minta tambah batu-batan kat baju dia. Tu anak dara sorang tu baru 5 thn dah pandai demand. Nih gara2 dok belek magazine ibu dia la ni.

Yang laki ber3 tu..?? abang dah pandai memilih..pun pening jugak sbb pilihan abang tu tak kena dgn mata ibu. Bg Chik?? hah dia ni..bagi mainan ok saja..cuma semua nak BEN10. Danish?? hahahha dia ni senang lagik...sarung pi apa pun dia pakai.

Saya adalah tidak suka membeli last minute sbb saya pening kepala nanti..lagi pun last minit ramai org dan dgn wabak selsema khinzir tu ada lah tidak elok..tambah2 nak bawak bby..

Ok saya nak teruskan pening kepala kira budget nih...sob..sob..sob

NOTED: KAK JA...kat SP mana tempat nak shopping baju kurung dan melayu??

Monday, August 17, 2009

Sudah lama...

bunga hasil tangan en.atan..

karya achik kat computer..pakai paint

Anak dara ku yg sorang nihhh






habih belemoihh la danish niii



Danish dgn muka tak bersalah lepas dia gigit ibu jari kaki Muad'z..dan lagi posing





Buat muka lepas kena marah






Nih lepas rambut kena trim ngan abah







Masa ni dia demam..tak mau minum susu langsung. Nak tidur hisap ibu jari kesian tgk dia








Ini lagi lawak. Dia kan suka memunggah..pulun dok memunggah..last tah macam mana dia termasuk dlm laci baju tu...ibu tak tolong tapi ambik gambar dulu...kah kah kah




NOTED: PIC DI ATAS DAH LAMA...SAJA LA TEMPEK




Muhammad Hadiff Muad'z

Muad'z

Nih kat hospital..lepas kuar labor room..


Qope cam kakak..


Syahdu jer rasa hatiii


Cutenya dia menguap




Pic adalah culang -caling. Muad'z yg suka dgn stroller..hari ni dia dah berusia 52 hari.





dok atas ni senang..nak tolak ke depan ke dapurrr







qalit ja diaaa






nyenyak tidoq








pic lepas trim rambut dgn abah













Muad'z yang baru 3 jam melihat dunia..nih baru lepas kuar dari labor room.











pipi dia...macam buah pear kata nurse kat situ











En.Atan menangis lepas tgk anak dia yg ke 5 ni dan terkejut bila di beritahu berat Muad'z 4 kg. Ya En.Atan ..setiap kali saya melahirkan anak2 dia..sure dia akan menangis?? saya ?? tetap cool.














Tenang jer dia dalam tidur...













Percaya????

Ni masalah yg saya dok mengadap seminggu yang lepaih (la ni nak guna loghat kedah la plak keh keh). Pasai si kecik saya Muad'z. Mai malam ja dia asyik qeyau. Nak2 time Maghrib. Mula2 dok ingat dia kembung..pulun la dok sapu minyak Yu Yee Cap Kimau (ikut sebutan Bang Chik). Tapi dia dok qeyau lagi..qeyau sampai selop cam orang sakit tu. Lama tak kesudah kami bawak dia pi umah Pak Haji Talib.

Nah..Pak Haji bg tau yg ada "sesuatu" dok acan main dgn Muad'z. Terus terang cakap pelesit la. Pelesit terbiar tuan tak jaga. Seram saya masa Pak Haji Talib bg tau cam tu. Dan yang lebih syok tu masa Pak Haji tengah dok zikir syifa..tiba2 hujan turun dan kilat memancar..macam bunga api kaler merah. Seumur hidup saya tu la kali pertama saya tgk kedaan macam tu. Kuasa Allah.

Sebelum ni Muad'z ok jer tak de nak qeyau sampai selop.Flashback balik..sebelum dia start qeyau cam sakit tu..satu malam tu hujan turun lebat. Sekali kilat memancar kuat sgt. Pokok ngyoq tepi umah saya kena panah dgn kilat. Habis daun layu. Bila dah kilat memancar rumah saya blackout. Jadik gelap gelita. Kami pulak tak standby lilin jadik buka la pintu depan umah. Boleh nampak kilat tu macam sportlight..zap sana zap sini. Mujur malam tu En.Atan tak kerja ..kalau tak..tak tau macam mana saya nak handle. Abang dan Bg Chik pi tahfiz pulak malam tu. Hujan memang turun lebat..dgn angin...saya rasa macam pulau nak karam malam tu. Dgn hati risau sbb 2 lagi anak tak de bersama...
Ok..kata jiran2 kat umah saya..rumah pelesit tu (pokok nyoq) dah kena panah..jadik dia berkeliaran dan kebetulan malam tu saya buka pintu depan umah so dia masuk la...(wallahhualam betul ke tidak. Saya tak arif pasai ni..ni kali pertama anak saya kena macam ni dan kali pertama saya hadapi benda2 macam ni. Antara percaya dan tidak)

Dan benar..lepas kejadian hujan ribut tu..Muad'z start nangis bila malam. Siang mmg dia tidur elok. Jadik takkan dia kembung perut???

Pendek cerita...sejak kami bawak Muad'z pi jumpa Pak Haji Talib..dia dah ok..tidur pun elok..nangis nak susu ja..dan la ni dia addict dgn stroller. Tidoq pun nak atas stroller jadik..stroller tu sat dalam umah dan sat luar umah..dan saya ialah tukang basuh wheel stroller tu tanpa rasa jemu..heheheheheh

Saturday, August 15, 2009

mencari syurga???

Aku adalah pengejar syurga akhirat,bagiku dunia ini
adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat;aku yakin
bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh
menikmati syurga dunia terlebih dahulu.Maka rumah dan keluargaku adalah syurga
dunia paling indah buatku. Tempat kerja syurga dunia harianku. Tetangga,
masyarakat,dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas.Ke manapun dan
sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku
...

Semua tahukan yg Ustaz Assri dah kembali kepada Yang Maha Esa. Mati itu pasti..dan kita tidak dapat lari dari kematian. Perbanyakkan amalan sementara masih bernafas di atas muka bumi ni. Kata-kata di atas saya petik dari blog Allahyarham Ustaz Assri. Cukup bermakna sekali...renung2 kan lah. Semoga Allahyarham di tempatkan di kalangan org2 yg di kasihi..amin...Alfatihah

Thursday, August 13, 2009

kisah 27/6/09

Ok kisah 27/6/09-Sabtu.

Saya mmg kena admit 27/6/09 sbb esoknya nak kena induce. Huh rasa ngeri bila ingat nak kena induce. Bagi sesiapa yang pernah rasa induce tu tahulah macam mana sakitnya tu. Tapi dalam diam saya berdoa agar saya tak perlu di induce. Sakit natural ni rasanya boleh tahan lagi.

27/6 tu saya bg tau en.atan saya nak pergi petang ke hospital. Ya la pagi esok baru nak di induce jadi tak perlu rushing sgt. Lagi pun saya ingat nak ikut en.atan pi sekolah abang sign record book dia langsung jumpa cikgu kelas dia. Tapi kita hanya mampu merancang tapi Allah yang menentukan segalanya. Pagi tu dalam pukul 6.30 lebih saya dah rasa sakit semacam. Tapi tak ada turun tanda darah atau sebagainya. Saya bg tau en.atan dan dia mmg kalut la..nak hantar saya ke hospital. Heheheh saya bg tau dia saya ok lagi saya boleh tahan. Lagi pun sy nak sgt ke sekolah abang..dan perjumpaan ibu-bapa tu start pukul 1130 pagi. Lama lagi nak tunggu tu. Saya buat kerja umah macam biasa...tapi start pukul 800 pagi tu saya rasa sakit makin kuat. Huh tapi still boleh tahan lagi dan sempat belasah 2 keping roti canai. Dan roti canai ni la yg saya jamah sampai masa saya melahirkan Muad'z.

Ok lah di pendekkan ceritanya ...en.atan kesekolah abang awal sbb saya dah tak tahan. Lepas hantar Danish kerumah maknya, pesan apa yg patut kat abang dan bg chik. Kami ke hospital. Sampai hospital dlm pukul 1100 pagi. Seperti biasa masuk ke wad bersalin tu kena check urine, lepas tu pakai CTG nak tgk contruction. Dan hampehhh ada ke nurse kat situ kata tak de contruction dan saya di hantar ke wad dulu. Dan satu lagi kebetulan tapi semuanya kuasa Allah. Pada thn saya melahirkan Danish saya di tempat kan di bilik yg sama cuma berlainan katil dan masa kat Muad'z pun saya ditempatkan di bilik yg sama. Syukur..dgn rezeki ni kalau tak saya akan ditempatkan di katil biasa. Selesa sgt.

Saya masuk ke wad dulu dan ingat mmg nak rest dulu. En.Atan ada la menemani. Huh tapi mana boleh rest sbb sakit tu menyucuk la. Rasa macam senggugut semua ada. Time tu mmg nak naik angin sesaja dgn karenah kakak yg kejap2 nak itu nak ini.....last saya suruh en.atan balik dulu. Jadi dlm pukul 1230 macam tu en.atan balik la dulu. Tinggal la saya sorang2 yg kejap2 baring atas katil dan kejap2 masuk bilik air. Ya saya masuk mandi, siram sana-sini sbb saya rasa dgn cara tu kurang sikit rasa sakitnya. Still tak ada tanda darah dsbnya. Penat kuar masuk bilik air saya duduk atas kerusi..dgn menyendal bantal kat perut. Lega rasanya sikit. Tapi tak lama sbb bila sakit tu datang qemot la muka saya. Tapi sesungguhnya sakit natural ni mmg boleh tahan lagi...

Oleh kerana tak tahan sgt...dalam pukul 145 ptg saya pun pi la jumpa nurse cakap saya sakit sgt. Dan mmg lahabau sungguh nurse2 ni..sbb tak mai tanya langsung keadaan saya macam mana. Bila di check nak dah terbuka 5 cm dan serviks saya pun dah lembut. So saya kena masuk labor room dah. Sebut labor room lagi buatkan saya takuttt. Terfikir pulak macam mana saya nak bg tau en.atan sbb hp saya tak de kredit hahahahahahah. Elok saya mengemas nak bawa masuk apa yg patut ke dalam labor room en.atan call...terus saya bg tau saya dah nak masuk ke labor room sbb dah 5 cm terbuka. En.Atan terus bg tau yg dia akan datang time tu jugak...

Saya masuk labor room dlm pukul 215 petang. Mmg saya boleh tahan rasa sakit tu. Saya bg tau nurse yg menyambut Muad'z saya dah tahan..rasa nak push jer. Bila dicheck baru 9cm terbuka..tapi saya bg tau saya nak cuba teran....dan akhirnya saya push Muad'z dan segalanya selamat. Berat Muad'z masa lahir 4kg. Menjerit nurse2 yg ada disitu..kah kah kah ...saya yg melahirkan pun boleh rileks..tapi bila di fikir balik 4kg ??? ishhhh larat juga aku nihh.

Muhammad Hadiff Muad'z tepat di lahirkan pada jam 345 petang. Kuasa Allah tiada sapa yg dapat menyangka. Tapi Allah tu maha pengasih dan penyayang. DIA kabulkan permintaan saya untuk bersalin tanpa perlu di induce dan DIA kabulkan juga doa saya untuk percepatkan tempoh sakit nak bersalin tu dan permudahkan masa nak bersalin. Syukur Alhamdulillah. Kita sebagai hambanya ni yang kadang2 lupa asal-usul kita dan lupa kepada Allah tapi Allah tak pernah lupa kepada hambaNYA.

Pic Muad'z nanti saya tempek..yer..dok cari reader tak jumpa lagi..mana hala letak tak tau laaa.

Tuesday, August 11, 2009

i'm backkk

Yes I'm back...start keja ari ni huhuhuh. 45 days jer company ni bagi coti hokkay...
nanti saya tempek pic Hadiff Muad'z saya tu ...ni ngah kaluit skit nihh maklum la 1st day keja hehehehehehe