Friday, March 27, 2009

Luqman Atiff



Luqman Atiff tu nama anak sulung saya. Dah 9 thn pun usia dia. Agak boleh di harap jugak la w/pun kadang2 sy geram dgn perangai dia. Bila dia naik syeh nak mengada-ngada tu. Biasala kan budak2.

Ok nak citer pasal Luqman Atiff. Bila dah darjah 3 ni..>> umo dia sebenarnya baru 8 thn 3 bulan coz dia lahir pasa 21/12/2000. Saya dan abahnya dah nampak la perubahan pada cara dia berfikir tu. Bila kami ni lambat nak solat...dia cepat2 remind kami...

"ibu ngan abah satgi semayang tau" wahh tersentuh hati kita sbg ibu dan abah ni. Kalau tak de perasaan jugak tu tak tau la nak kabarkan cam na.

Tiap kali dia nak ke tahfiz mesti dia pesan
"abang nanti semayang kat tahfiz dgn ustaz, abah semayang dgn ibu tau" saya hanya mengangguk kepala.

Dia dah boleh hafal dan baca surah2 dan kalau tak ke tahfiz sbb cuti dia yg jadi imam adik2 dia sembahyang. Imam kepada bgcik dan kakak. Dan saya cuma ingatkan dia niat masa nak jadi imam tu. Tak pun dia akan ke surau yg dekat dgn umah kami.

Alhamdulillah...saya tak perlu nak jerit2 ingatkan dia suruh solat. Ya la ini kan t/jawab ibu dan bapa. Cuma perlu bg tau dia waktu sembahyang dah masuk. Saya berdoa semoga sikap ni akan berterusan sampai saya dan abahnya tiada kelak. kerana doa anak yg soleh akan membantu ibu dan bapanya di dalam kubur nanti.

4 yang turut berpot-pet:

*ayu* said...

subhanallah..
ayu doakan abang akan kekal gini selamanya.. amin...

Casper a.k.a wifee en.atan said...

ayu
InsyaAllah....akak pun harap cam tu jugak..

adie-ishmael said...

Pak Long Adie doakan suatu hari Luqman Atiff akan jadi Sohibussamahah Mufti Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman... Amin Ya Rabbal Alamin.Insya Allah...

PUTUBAMBU said...

alhamdulillah..sejuk hati dengar kisah abang ni..

semoga berkekalan lah hendaknya..dan jadi contoh yg baik buat adik2...