Thursday, April 9, 2009

Mohon maaf

Semalam saya dah pun minta maaf dgn kakak. Sbb saya piat telinga dia...pasal kes lipstick tu. Sedih sungguh saya. Masa saya siapkan dia nak pi tahfiz, saya pegang tangan dia lepas tu saya cakap saya minta maaf pada dia, sebab saya piat telinga dia. Lepas tu saya bg tau la kenapa saya marah dgn dia..dan bg la nasihat sikit. Yang agak2 budak umur 5 tahun boleh terima dan paham. Dia angguk dan senyum jer. Lepas tu saya cium la pp dia tu. Yang syoknya masa saya minta maaf dgn dia tu saya yg sebak dia rileks jer dan lepas saya habis cakap boleh dia jawab selamber jer
" Ibu minta maaf kat adik??? OK laaa" huhuhuhu anak2....Hati kanak2 memang suci, bersih. Tiada dendam dlm hati kanak2.

Saya rasa tak salah kalau kita sbg ibu bapa ni minta maaf dgn anak2 kan? Kalau sah2 kita salah la. Dan anak2 akan ikut cara kita. Bukan kah kepimpinan melalui teladan???..itu pun salah satu cara pendidikan jugak. Betoi tak???
Saya dan En.Atan bukan ibu bapa yg sempurna tapi kami berusaha untuk menjadi yg terbaik untuk anak2 kami..InsyaAllah.

6 yang turut berpot-pet:

Yusoff Zaky Omar said...

salam

kak ja said...

Kalau tak silap kja, Saidina Ali ra ada berkata, org yg sanggup minta maaf bila berbuat salah adalah org yg berjiwa besar..

Elok gak kalau Cas suruh Kakak minta maaf sama.. sbb dia pun ada buat salah.. Jgn sampai dia lupa, Cas piat telinga dia sbb kesalahan dia tu..

Casper a.k.a wifee en.atan said...

yusoff
salam khamiss

kak ja
tu la kan..ish2..lupa plak nak bg tau dia..tapi kalau depa bergaduh sesama depa..ada la saya suruh depa say sorry..tp si kakak ni kadang2 degil jugak kak ja. susah nak pujuk dia asyik sentap jaaa. huhuhu tension.

Jamilah Aini Mohd Rafiei said...

Mmg anak sulung camtu...anak sulung saya....hua..hua..letih saya melayan kerenahnya!!!umru 12 thn , tak beralah ngan adik2 & banyak ragam!!!

PUTUBAMBU said...

good for you dear...

Casper a.k.a wifee en.atan said...

jamilah...
keh keh keh tu anak no 3 akak ler...penat nak melayan...asyik sentap jer....

putu
alahai...tu la pasaiii