Saturday, April 25, 2009

Kisah anak saya dan jiran

Citer semalam.

Balik kerja. Lepas ambik si kecik Danish di rumah bby sitter terus balik. Dok teringat bubur kacang yang masih berbaki dlm ice box tu. Sampai jer kat rumah anak2 jiran menerpa , mengadu...

En.Atan: Ni sah bergaduh nii
Anak2 jiran: Untie, Luqman buat M*****...
Luqman: Dah dia buat abg chik sapa suruh
Anak2 jiran: M***** qeyau..tak tau la
Saya: Ok kalau macam tu pi report polis...habis citer...

terus saya masuk ke dalam rumah simpan beg dan kemudian keluar nak ke kedai beli milo ais. Tiba2 tekak ni teringin milo ice. Lepas balik beli milo ice, saya terus masuk ke dalam rumah di ikuti dgn anak2 saya. Entah la saya pun heran jugak dgn budak2 ni. Kalau dulu pantang lepa saheh lari keluar nak main. Saheh dah berkubang dlm bendang depan umah tu. Puas saya marah, saya mengamuk tapi dok macam tu jugak. Tapi sejak 2 menjak ni tah angin apa la yg masuk dlm badan, depa lebih suka lepak dlm umah. Tgk tv,sepah buku. Kadang2 sampai saya paksa depa keluar bermain sbb naik jemu tgk depa bergomol sesama sendiri dalam bilik. Letihhh.

Kata en.atan..lebih baik depa ada dalam rumah, lebih baik depa sepahkan umah dari merayap tak tentu hala...ya saya setuju w/pun mata saya akan sakit bila tgk rumah macam kapal karam. ohh kepada kengkawan yg nak mai umah saya tu tolong call dulu ya..sbb boleh la saya kemas kan umah dulu..heheheheheh

Ok berbalik citer tadi, maka lepak la anak2 saya kat porch sambil minum milo ice. Saya dah baring2 relax kat sofa. Tiba2 anak2 jiran saya ni datang kat pagar rumah dan menjerit

" F**** galak dgn Luqman" lepas tu terus lari. Ish budak2 ni..kecik2 dah pandai. Waktu tu abang tgh bersembang dgn anak jiran sebelah, yang sebaya dgn dia tapi berbeza kelas la. Kali ke dua budak2 tu mai ejek lagi...ayat yg sama juga yer. Wahh si F**** terus menangis...Abang ternganga...lepas tu parent F**** keluar ..agak kecoh la. Saya pun keluar tapi bila tgk anak2 say a OK..saya masuk balik. Malas. Yang mengajar budak2 kecik ni ejek si Abang ni si M**** ni la. Dia kan marahkan abang..sbb abang tumbuk dia..

Parent si M**** dan jiran sebelah saya tu tak bertegur sapa. Bergaduh agaknya..dan saya malas nak masuk campur. Rumah yg sy duduk ni ada 3 pintu. jiran sebelah saya tu hanya bercakap dgn saya jer..dgn jiran yg satu lagi pun tak bertegur sapa. Memang la kadang2 saya terasa dan geram juga dgn jiran sebelah saya ni..tapi saya malas nak ambil pot dan nak buat musuh...bila saya geram sgt saya cuma kata " gasakk piii"

Kadang2 saya rasa ingin pindah saja. Bosan juga saya dgn situasi macam ni. Tapi en.Atan cakap kami akan berpindah..bila kami dah ada rumah sendiri nanti. So harus lah saya bersabar lagiii.

Ops sambung citer tadi. Lepas maghrib, bila semua dah kenyang..saya pun soal siasat abang. Kenapa abang buat M****. Abang bg tau punca nya sebab abang marah M*** "curi" buah mempelam jiran depan rumah kami. Dia risau nanti tuan mempelam tu marahkan si M****. Dah tu M**** ajak kroni2 dia sama. Bila abang marah entah macam mana M*** ni pukul abang chik...jadi abang kan protective adik2 dia tu yg dia buat M**** balik.

Gelak besar saya dengar citer abang. Adoiii abang ni concern dgn org tapi tak di hargai. So saya nasihatkan abang lepas ni kalau abang nampak apa yg depa buat..benda negatif abang buat tak tau sudah . Sbb orang macam ni tak guna jika di beri nasihat. Tapi jangan abang buat benda macam tu sudah. Adoii boleh ker saya bg nasihat macam tu??? Bab dia protect adik dia tu saya mmg galakkan. Sy mmg ajar depa ber3 ni saling lindung melindungi...

Itu citer semalam. Hari ni punya citer belum tau lagi...tunggu la saya habis kerja nanti.

Anak2 saya memang nakal. Abang masa kecik mmg aktif..tak larat nak bercakap dan bersabar tapi kadang2 hilang sabar kena jugakk. Pernah satu masa saya malu nak bawak anak2 saya ke rumah kawan2. Ya la anak2 saya kan nakal. Sampai sekarang saya lebih suka anak2 saya kat rumah saja, dan habis sangat saya bawa anak saya ke playground atau supermarket dan kedai buku. Cukup...

Tapi bila dah bersekolah ni masing2 ada perubahan. Yang paling berubah abang la. Mungkin sbb dia dah 9 thn. Tapi bila mai perangai mengada-ngada dia tu geram jugakkkk.

4 yang turut berpot-pet:

kak ja said...

Bab jiran yg pelik ni mmg mcm2, Cas.. Tp jiran2 kja ni bleh kira ok.. mgkn sbb kami tak saling bertandang atau melepak sama2 kot.. masing2 hal sdiri tp bila berjumpa tetaplah bertegur-sapa..

Madam Casper said...

waaa kak ja
tu laa. Jiran sebelah tu entah la pelik sikit perangai. Kalau bertandang ke rumah kita mata meliar ja.
en.atan pesan buat tak tau jer. tapi byk juga la perkara yg dia buat buat kami terasa

Amiha Ayu said...

jiran mmg ada yg gitu la kak.. jirang kat rumah ayu ni pun gitu. padahal dah bercucu dah memasing.. lahhaaii..

abang abang.. bagusnya dia jaga adik2 dia..
good boy!

Zana S said...

jiran memacam pangai kak. zana baru duk umah sendiri, jiran ramai melayu kiri kanan, baru sedar diri. sbb selama nie duk berjiran ngan cina india cam takde masaelah melain sbb anjing ngan bau2an. tehehe...

kalau melayu nie... erm.. erm.. ngehehehe ..