Friday, April 17, 2009

Chinta by Kak Yati Berahim

Saya dah pun memiliki novel ni semalam. Hehehehehe akhirnya. Dan semalam jugak saya berjaya menghabiskan novel setebal 700++ muka surat nih. Dah lama saya tak beli novel baru. Opss nak bg tau nih..saya ada koleksi novel yer..tapi dah masuk dlm kotak sebab Danish tu dia suka punggah. Sayang oooo. Dan saya ada koleksi novel RAMLI AWANG MURSHID . Sampai ada kawan saya minta nak beli...ohh jawapannya tidak..

Sejak mengandung ni saya macam tak de mood nak beli novel dan magazine. Cuma RABU lepas saya singgah kat kedai stationery nak p/copy buku abang. kedai tu milik kawan saya. Saya ternampak novel ni so terus saya pesan dgn dia maklum la saya kan tak gaji lagi. Semalam saya dah gaji terus saya pi ambik novel tu la. Lepas buat kerja rumah saya terus baca sampai khatam. Akibatnya saya tak jaga dan terlajak tidur dan hari ni masuk kerja lewat ler. Memang dah tabiat saya , kalau start membaca tak boleh berhenti kena habiskan...En.Atan dah faham sgt dah...

Ohh lupa abang pun baca novel tu..tapi baru sampai ke muka surat 6. Agak2 dia boleh habiskan ker sampai 700++ muka surat ni??

Novel ni pasai Chinta-(watak utama) yg berkahwin dgn Raja Akid. Ok la tak de kisah cinta meleret-leret ala2 hindustan. Cuma nak tanya kak yati kenapa watak Pn.Shima tu tak di kembangkan..tak de byk sgt conversation antara dia dan Raja Haidar dan Raja Akid sendiri.
Happy ending la dalam novel Chinta nih.

Watak2 dlm novel ni:
1. Chinta-Watak utama dlm novel ni. Di serahkan kepada Pak Kamal dan Mak Molek ketika masih kecil. Ibu dan ayahnya lari ke London kerana perkahwinan tidak di restui oleh keluarga masing2. Di bela dan di jaga oleh bapa dan ibu sedara dia sendiri

2. Raja Akid-Anak R.Haidar. Suami Chinta. Trauma sbb tgk mak dia berzina dgn lelaki lain.
3.Saiful-kekasih Chinta dr zmn U .Putus sbb Saiful mata duitan
4. Pak Kamal-bapa sedara merangkap bapa angkat Chinta
5. Mak Molek-Ibu sedara merangkap mak angkat Chinta
6. Mak Yong-ibu sedara Chinta
7. Rodin, Nailah, Faiz-anak2 Pak Kamal dan Mak Molek yg juga sepupu Chinta
8. Candy-kawan Chinta dr kecil sampai besar
9.Jessi-kawan R.Akid dr kecil sampai besar

Nak tau lebih lanjut kena la beli novel nih..ok.

K.Yati sy nak tanya apa makna "PALAK" tu....heheheheh

2 yang turut berpot-pet:

Mummy Dasy said...

PALAK ape tu ..

Madam Casper said...

tu yang tak tau tu..apa maknanyaaa